سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رهبر معظم انقلاب:
طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت نیازمند جرأت، شجاعت و انگیزه بسیار قوی است

خبرگزاری فارس: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به تحت تأثیر بودن دنیای امروز از الگوی تمدن و پیشرفت غرب و تسلط تمدن غربی بر همه عرصه‌های زندگی، فرمودند: در چنین شرایطی طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت نیازمند جرأت، شجاعت و انگیزه بسیار قوی است.

خبرگزاری فارس: طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت نیازمند جرأت، شجاعت و انگیزه بسیار قوی است

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، اعضای شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و اندیشکده‌های مرتبط با آن صبح امروز(دوشنبه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 

 

 

در این دیدار که جمعی از اندیشمندان، نخبگان و اساتید رشته‌های مختلف از دانشگاه و حوزه حضور داشتند، درخصوص مباحث علمی و تئوریک انجام گرفته برای طراحی مبانی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، بحث و تبادل نظر شد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت را کاری بسیار بزرگ، فاخر، بلندمدت و عمیق خواندند و تأکید کردند: لازمه تحقق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه‌ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است، بنابراین افق کار باید بلندمدت و همراه با افزایش عمق، دیده شود.

ایشان با اشاره به تحت تأثیر بودن دنیای امروز از الگوی تمدن و پیشرفت غرب و تسلط تمدن غربی بر همه عرصه‌های زندگی، خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت نیازمند جرأت، شجاعت و انگیزه بسیار قوی است.

رهبر انقلاب اسلامی فکر و اندیشه را روح اصلی این حرکت دانستند و با اشاره به قابل اصلاح بودن هرگونه نقص یا اشکال احتمالی در این فرآیند بلندمدت، افزودند: در این حرکت باید ضمن پرهیز از هرگونه شتابزدگی، از تجربه‌های جدید و استعدادهای جوان نیز استفاده شود تا موتور حرکت، هیچگاه خاموش نشود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حضور دانشمندان جوان و پرانگیزه و بانشاط کشور در مراکز علمی پیشرفته همچون فناوری‌های نانو و هسته‌ای و همچنین مراکز صنایع دفاعی، تأکید کردند: باید به جوان‌ها اعتماد کرد زیرا جوان و انگیزه و نشاط او تمام‌نشدنی است.

رهبر انقلاب، مبانی اسلامی را اساس کار در طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت دانستند و خاطرنشان کردند: در تمام مراحل طراحی این الگو باید مبانی اسلامی بصورت جامع و دقیق مد نظر قرار گیرد و در این خصوص هیچ ملاحظه و رودربایستی هم نشود.

ایشان استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه را در این موضوع ضروری و لازم برشمردند و افزودند: باید در طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، بر چهار عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی تکیه شود که در این میان موضوع «فکر» بنیانی‌تر از بقیه عرصه‌هاست.

رهبر انقلاب اسلامی، تمدن غربی و مراحل شکل‌گیری، اوج و نهایتا آشکار شدن نشانه‌های انحطاط آن در زمان کنونی را نمونه عینی بمنظور بررسی اشکالات و نقایص یک تمدن، دانستند و خاطرنشان کردند: تمدن غربی برپایه تفکر اومانیسم و نگاه به قدرت سیاسی و سپس نگاه سرمایه‌محور، شکل گرفته است و بعد از دوران اوج خود، اکنون نشانه‌های تباهی و انحطاط آن نمایان شده که مهم‌ترین آن، انحطاط جنسی و رواج بی‌بندوباری‌های اخلاقی و جنسی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از اشکالات اساسی تمدن غرب را، تعداد بسیار بالای جنگ‌های ویران‌کننده در اروپا، در چند قرن اخیر برشمردند و تأکید کردند: بروز اشکالات و انحطاط‌ها در تمدن غرب، به دلیل نبود معنویت بوده است.

ایشان شرط اصلی ساختن یک تمدن پیشرفته و دارای کمترین اشکالات را، معنویت متکی بر دین اسلام دانستند و افزودند: معنویت دینی زمینه‌ساز شناخت استعدادها و بهره‌گیری مناسب از آنها و پیشرفت مطلوب در همه ابعاد و با کمترین آسیب خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه انجام این کار بلندمدت و بسیار مهم و دقیق، نیازمند روحیه جهادی و اخلاص است، خاطرنشان کردند: گفتمان‌سازی شرط اصلی تحقق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رسوخ این الگو در فکر و جان نخبگان و سپس جوانان و آحاد مردم را منوط به گفتمان‌سازی دانستند و افزودند: باید از طریق گفتمان‌سازی و بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان و صاحب‌نظران، و با صبر و حوصله، الگویی فاخر، مستحکم و ارزشمند تدوین شود.

در ابتدای این نشست آقای دکتر صادق واعظ ‌زاده رئیس مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در سخنانی با اشاره به روند شکل‌گیری مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و 28 اندیشکده مرتبط با آن، به اقدامات صورت‌گرفته براساس وظایف مصوب این مرکز پرداخت.

دکتر واعظ زاده تعیین خطوط و زمینه‌های پژوهشی مورد نیاز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، ایجاد هماهنگی میان حلقه‌ها و کانون‌های تفکر و طراحی الگو در کشور، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های علمی و دوره‌های تخصصی، برقراری ارتباط با شخصیت‌ها و مجامع علمی، استفاده از ظرفیت‌های ملی در جهت گفتمان‌سازی و ترویج الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، بسترسازی برای حضور پرنشاط جوانان در عرصه تفکر و نظریه‌پردازی، طراحی و تدوین پیش‌نویس الگو مبتنی بر ارزش‌ها و اصول و ارزیابی و آسیب‌شناسی و آینده‌پژوهی در پیشرفت کشور را از مهم‌ترین سرفصل‌های کار مرکز ملی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت بیان کرد.

همچنین در ادامه 6 نفر از اساتید و صاحبنظران این مرکز از جمله آقایان:

- حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدحسین میرمعزی از اندیشکده عدالت

- دکتر صالحی از اندیشکده علم

- حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی‌دوست از اندیشکده فقه و حقوق اسلامی

- دکتر زاهدی‌وفا از اندیشکده اقتصاد

- دکتر زالی از کارگروه کشاورزی

- دکتر ثبوتی از اساتید دانشگاه

و خانم دکتر فرهمندپور از اندیشکده خانواده

به طرح مباحث تخصصی مربوط به اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت پرداختند.

 

به گزارش فارس، مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با هدف دستیابی به این الگو و لزوم استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های علمی، در تاریخ دوم خرداد سال 90 با حکم حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تشکیل شده و ریاست آن بر عهده «صادق واعظ‌ زاده» است.






تاریخ : دوشنبه 91/12/14 | 8:28 عصر | نویسنده : علی ولی اللهی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • حریم علم