سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

ولید بن‌ عبد الملک‌ پس‌ از پدر زمام‌ امور مملکت‌ را در دست‌ گرفت‌.مورخ‌ برجسته‌ مسعودی‌ او را این‌ گونه‌ توصیف‌ می‌کند: «بانّه‌ کان‌ جباراً عنیداًظلوماً غشوماً» جبار به‌ معنی‌ سرکش‌ و بی‌ رحم‌، عنید به‌ معنی‌ لجوج‌، خودرأی‌ و مستبد که‌ دانسته‌ باحق‌ مقابله‌ کند، ظلوم‌ صیغه‌ مبالغه‌ از ظلم‌ و به‌ معنی‌بسیار ستمکار و غشوم‌ نیز به‌ معنی‌ مستبد و ستمکار است‌.

کار ولید به‌ جایی‌ رسید که‌ حتی‌ عمر بن‌ عبد العزیز که‌ خود از خلفای‌اموی‌ است‌ در زمان‌ حکومتش‌ در باره‌ ولید می‌گفت‌: او از جمله‌ کسانی‌ بود که‌زمین‌ را پر از ظلم‌ و جور کردند.

در زمان‌ همین‌ خلیفه‌ ستمگر بود که‌ دانشمند بزرگ‌ اسلام‌ سعید بن‌ جبیربه‌ دست‌ ظالمترین‌ مزدور اموی‌ حجاج‌ بن‌ یوسف‌ به‌ شهادت‌ رسید.

ولید بیشترین‌ کینه‌ را نسبت‌ به‌ امام‌ زین‌ العابدین‌علیه‌السلام‌ داشت‌ چرا که‌ می‌دید باوجود آن‌ حضرت‌ حکومت‌ و سلطه‌اش‌ کامل‌ نخواهد شد.

امام‌ سجادعلیه‌السلام‌ از پشتوانه‌ مردمی‌ بزرگی‌ برخوردار بود تا جایی‌ که‌ مردم‌ بااعجاب‌ و بزرگداشت‌ از علم‌ و فقه‌ و عبادت‌ آن‌ حضرت‌ سخن‌ می‌گفتند واجتماعات‌ مردم‌ مملو از بحث‌ پیرامون‌ صبر و دیگر ملکات‌ او بوده‌ و آنچنان‌در دل‌های‌ مردم‌ جای‌ گرفته‌ بود که‌ فقط‌ کسی‌ را سعادتمند می‌دانستند که‌توفیق‌ دیدارش‌ را می‌یافت‌ و شرافت‌ روبرو شدن‌ با او و شنیدن‌ کلامش‌ نصیب‌او می‌شد، همه‌ این‌ مسائل‌ که‌ موجب‌ مطرح‌ شدن‌ امام‌ سجاد در جامعه‌ می‌شد،بر امویان‌ گران‌ آمده‌ و خواب‌ راحت‌ را از چشمانشان‌ می‌گرفت‌. به‌ ویژه‌ ولیدبن‌ عبدالملک‌ که‌ رؤیای‌ شیرین‌ حکومت‌ بر مسلمین‌ و جانشینی‌ رسول‌خداصلی‌الله‌علیه‌وآله‌ را در سر می‌پروراند و از کینه‌ توزترین‌ دشمنان‌ امام‌ زین‌ العابدین‌علیه‌السلام‌ به‌حساب‌ می‌آمد.

زهری‌ از ولید روایت‌ کرده‌ که‌ گفت‌: تا علی‌ بن‌ الحسین‌ زنده‌ است‌ راحتی‌برای‌ من‌ وجود ندارد.

به‌ همین‌ سبب‌ چون‌ حکومت‌ به‌ وی‌ رسید تصمیم‌ به‌ ترور امام‌سجادعلیه‌السلام‌گرفت‌، او سمی‌ کُشنده‌ برای‌ حاکم‌ مدینه‌ فرستاد تا آن‌ را به‌ امام‌ سجادعلیه‌السلام‌بخوراند حاکم‌ مدینه‌ نیز این‌ جنایت‌ هولناک‌ را به‌ انجام‌ رسانید و روح‌بزرگ‌ امام‌ زین‌ العابدین‌علیه‌السلام‌ پس‌ از اینکه‌ آفاق‌ را با نور علم‌ و عبادت‌ و جهاد وخالی‌ بودن‌ از هوای‌ نفس‌ روشن‌ کرده‌ بود به‌ سوی‌ خالق‌ خویش‌ پروازکرد.

امام‌ ابوجعفر محمد باقرعلیه‌السلام‌ تجهیز جنازه‌ پدر بزرگوارش‌ را به‌ عهده‌ گرفت‌ وپس‌ از تشییع‌ پر جمعیت‌ و بی‌ نظیری‌ که‌ مدینه‌ مانند آن‌ را به‌ خود ندیده‌ بود آن‌پیکر پاک‌ را به‌ بقیع‌ آورده‌ و قبری‌ در کنار قبر عموی‌ پاکش‌ سرور جوانان‌ اهل‌بهشت‌ امام‌ حسن‌ مجتبی‌علیه‌السلام‌ برای‌ او حفر نمودند، امام‌ باقرعلیه‌السلام‌ جنازه‌ پدرش‌ زین‌العابدین‌ و سید الساجدین‌علیه‌السلام‌ را در خانه‌ آخرت‌ قرار داد.

سلام‌ بر او روزی‌ که‌ به‌ دنیا آمد روزی‌ که‌ به‌ شهادت‌ رسید و روزی‌ که‌به‌پاخواهد خاست‌.





امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این مطلب فقط با ذکر منبع " تبیان زنجان" مجاز است






تاریخ : شنبه 90/7/2 | 3:38 عصر | نویسنده : علی ولی اللهی | نظرات ()
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • حریم علم